We współczesnych realiach gospodarczych szczególnego znaczenia w działaniach na rzecz wzrostu zatrudnienia nabiera wspieranie przedsiębiorczości w szkolnictwie zawodowym. Absolwentom szkół zawodowych często brakuje motywacji i wsparcia w pierwszych krokach stawianych na rynku pracy w obszarze prowadzenia działalności gospodarczej. Przygotowanie młodych przedsiębiorców do efektywnego funkcjonowania na rynku pracy wymaga opracowania kompleksowych i skutecznych narzędzi.
Głównym celem projektu „Inkubator przedsiębiorczości” jest przygotowanie schematu działania kompleksowego wsparcia dla absolwentów szkół zawodowych planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą, w postaci opracowanego modelu funkcjonowania Inkubatora przedsiębiorczości dostosowanego do ich specyficznych potrzeb.
W ramach działań projektowych planowane jest opracowanie modelu funkcjonowania Inkubatora w partnerstwie strategicznym, wraz z opracowaniem narzędzi, które będą w nim wykorzystywane, a także zawierającego kompleksowy program i metodologię szkoleń dla kadry pracującej w inkubatorze. Opracowany model będzie gotowy do wdrożenia przez różne podmioty, które chciałby realizować takie działania na rzecz absolwentów szkół zawodowych.
Opracowanie modelu Inkubatora Przedsiębiorczości poprzedzone będzie badaniami potrzeb osób szkól zawodowych w tym zakresie (badanie przeprowadzone na grupie 100 uczniów w każdym kraju partnerskim). Model Inkubatora Przedsiębiorczości opracowany zostanie w formie publikacji (w języku każdego z krajów partnerskich), co zapewni jego trwałość i łatwość w rozpowszechnianiu tego modelu.
Dodatkowym wsparciem w uruchomieniu Inkubatora i jego kompleksowym wspieraniu młodych osób po zakończeniu szkoły zawodowej będzie przeszkolenie nauczycieli/ trenerów z każdego kraju partnerskiego z zakresu tematyki szkoleń przeznaczonej dla młodych przedsiębiorców. Wymiana doświadczeń w tym obszarze w krajach partnerskich zapewni innowacyjność i skuteczność podejmowanych działań.
– odbędą się konferencje rozpowszechniające w każdym z krajów partnerskich, co służyło będzie rozszerzeniu oddziaływania opracowanego modelu.
będzie skutecznym i kompleksowym narzędziem, z którego korzystać mogą szkoły zawodowe, instytucje rynku pracy i inne podmioty wspierające absolwentów szkól zawodowych w rozpoczęciu przez nich działalności gospodarczej.
– absolwentów szkół zawodowych wpłynie również na zwiększenie świadomości w tym zakresie wśród władz lokalnych, a także wśród podmiotów wspierających młode osoby na rynku pracy na poziomie krajowym i europejskim.
W ramach projektu współpracują ze sobą organizacje z Polski, Malty i Estonii, które na co dzień pracują z młodymi ludźmi i angażują się w tworzenie narzędzi służących lepszemu przygotowaniu młodzieży do wchodzenia na rynek pracy.
Innowacyjność projektu polega na opracowaniu kompleksowego modelu tworzenia i funkcjonowania (wraz z narzędziami, programem i metodologią szkoleń) Inkubatora przedsiębiorczości dla uczniów szkół zawodowych. Dotychczas funkcjonują Inkubatory przedsiębiorczości dla studentów szkół wyższych, brakuje natomiast takiej inicjatywy dla uczniów szkół zawodowych, którzy tym bardziej potrzebują tego typu wsparcia.
Innowacyjnością projektu jest również oparcie proponowanych rozwiązań o rzeczywiście zbadane i zidentyfikowane potrzeby osób, do których kierowane jest oferowane wsparcie. Dzięki poświęceniu sporej ilości czasu na badania – możliwe było opracowanie rezultatu, który będzie rzeczywiście odpowiedzią na potrzeby grupy do której będzie skierowany.
O innowacyjności projektu świadczy również wieloaspektowe, międzynarodowe, międzysektorowe i metodyczne podejście do tworzenia i funkcjonowania Inkubatora. Model Inkubatora, wraz z jego strukturą, narzędziami w nim dostępnymi, ofertą szkoleń opracowali eksperci i praktycy z różnych krajów i obszarów (nauczyciele szkół zawodowych, trenerzy przedsiębiorczości, przedsiębiorcy, młodzi przedsiębiorcy ze szkól zawodowych, przedstawiciele organizacji wspierających przedsiębiorców).
Innowacyjności projektu polega również na partnerstwie strategicznym podmiotów z różnych państw, które zakłada współpracę, wymianę opinii, doświadczeń w realizacji podobnych projektów, konfrontację idei oraz wspólne opracowanie rezultatów projektu.
Głównym celem projektu jest opracowanie modelu inkubatora przedsiębiorczości, którego funkcjonowanie służyłoby zapewnieniu kompleksowego wsparcia dla młodzieży chcącej po ukończeniu szkoły zawodowej rozpocząć własne działalność.
Do zakładanych celów szczegółowych projektu należały:
Główną grupą docelową działań projektowych są użytkownicy końcowi działań i rezultatów opracowanych w ramach projektu: uczniowie szkół zawodowych, szczególnie ci planujący samozatrudnienie i prowadzenie działalności gospodarczej po zakończeniu nauki w szkole zawodowej; dzięki projektowi uzyskają oni wsparcie dopasowane do ich potrzeb i zapewniające efektywne rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto działania i rezultaty projektu były również skierowane do następujących grup:
Celem projektu „Inkubator przedsiębiorczości” jest przygotowanie schematu działania kompleksowego wsparcia dla absolwentów szkół zawodowych planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą, w postaci opracowanego modelu funkcjonowania Inkubatora przedsiębiorczości dostosowanego do ich specyficznych potrzeb. W ramach działań projektowych planowane jest opracowanie modelu funkcjonowania Inkubatora w partnerstwie strategicznym, wraz z opracowaniem narzędzi, które będą w nim wykorzystywane, a także zawierającego kompleksowy program i metodologię szkoleń dla kadry pracującej w inkubatorze.
Projekt "Inkubator Przedsiębiorczości" finansowany jest ze środków Programu Erasmus +
partnerzy projektu
Europejski Dom Spotkań - Fundacja Nowy Staw (Lublin, Polska),
UHM Związek Zawodowy Pracowników (Floriana, Malta),
ETOK Estońskie Centrum Pracy (Tallin, Estonia).