akademi@ demokracji





PROJEKT
MICHAŁ PAWLĘGA
Scenariusz 2 : Określenie tematyki projektu.

Cykl prezentowanych poniżej scenariuszy umożliwia grupie młodych ludzi zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami, dotyczącymi pracy metodą projektu. Kolejne zajęcia wprowadzają uczestniczące osoby w problematykę przygotowania i zarządzania projektami, umożliwiając równoległe do zajęć przygotowanie własnych projektów, opartych na potrzebach środowiska lokalnego. W miarę możliwości sugerowane jest rozplanowanie zajęć w taki sposób, by przerwy pomiędzy nimi mogły zostać wykorzystane na dodatkową pracę w zespołach roboczych – przyczyni się to do podniesienia jakości zaplanowanych działań.

Temat
W trakcie zajęć osoby uczestniczące dokonają analizy otaczających je problemów i wybiorą zagadnienie, którym chcą zająć się w trakcie dalszej pracy. Zajęcia stanowią wprowadzenie do przygotowania przez uczestniczki i uczestników projektu.

Cele zajęć
- nabycie umiejętności analizy otoczenia projektu
- nabycie świadomości wpływu rzetelnej analizy poprzedzającej projekt na jego efekty dla społeczności, w której będzie realizowany

Czas zajęć
90 minut lub 45 w wersji skróconej (zrezygnuj z mini wykładu „Cykl projektu”, przypomnij jedynie, że zagadnienie to było poruszane podczas poprzednich zajęć. Możesz w tym celu przygotować wcześniej plakat obrazujący cykl życia projektu, umieścić go w widocznym miejscu i odwołać się do niego podczas wstępu do zajęć. Zrezygnuj także z dłuższej pracy w zespołach roboczych: daj osobom uczestniczącym około 20 minut na wykonanie zadania. Możesz także zaproponować dokończenie określania potrzeb po zajęciach i podsumować efekty tego ćwiczenia podczas kolejnych zajęć).

Metody
- praca metodą kuli śniegowej
- praca w zespołach roboczych
- mini wykład

Potrzebne materiały
- kolorowe kartki
- długopisy
- powielony w ilości odpowiadającej ilości uczestników „Materiał dla uczestników”

Materiały pomocnicze
- Jeżeli nie czujesz się swobodnie w opracowywaniu projektów, rekomendujemy Ci zapoznanie się przed zajęciami z literaturą fachową.
Szczególnie polecamy następujące publikacje, które pozwolą Ci lepiej przygotować się do poprowadzenia zajęć:
- Przewodnik po programie Młodzież w działaniu 2007/2008, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji,
Warszawa 2007, do pobrania ze strony: http://www.youth.org.pl/s/p/artykuly/7/7/Przewodnik_%20MINI.pdf
- Podręcznik zarządzania projektami miękkimi w kontekście Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego,
Warszawa 2006, do pobrania ze strony: http://www.efs.gov.pl/Materialy+informacyjne+publikacje+i+ekspertyzy/

Najważniejsze pojęcia
- problem


Przebieg zajęć


1.
Powitaj osoby uczestniczące, ewentualnie przypomnij obowiązujące w grupie zasady.

Przedstaw cele zajęć:
- nabycie świadomości wpływu rzetelnie przeprowadzonej analizy projektu na jego przygotowanie i realizację;
- nabycie umiejętności analizy otoczenia projektu. (5 min)

2.
Przypomnij poruszany podczas pierwszych zajęć „Projekt - co to takiego?” uproszczony cykl projektu.

Wyjaśnij, że aby projekt przyniósł oczekiwaną zmianę, konieczne jest jego wcześniejsze rzetelne zaplanowanie, uwzględniające określenie uzasadnienia dla projektu, jego celu, grupy docelowej, działań oraz harmonogramu i niezbędnych zasobów do jego realizacji.

Podczas wykładu wspomnij, że będziecie zajmować się tym podczas tych i kolejnych zajęć. (10 min)

3.
Wyjaśnij, że osoby uczestniczące będą pracować w pierwszym etapie ćwiczenia samodzielnie.

Rozdaj kolorowe, samoprzylepne kartki i poproś o wypisanie 5 zagadnień, problemów istniejących w społeczności lokalnej, które chciałyby/chcieliby rozwiązać.

Zwróć uwagę, że powinny być to problemy, które ich w jakiś sposób dotyczą (osobiście albo pośrednio).

Daj osobom uczestniczącym czas na przemyślenie i wybór odpowiednich 5 zagadnień. (5 min)

Po upływie czasu przeznaczonego na samodzielną pracę poproś, by uczestniczki i uczestnicy dobrali się w dwójki.
Ich zadaniem będzie zaprezentowanie zidentyfkowanych problemów i wybranie spośród 10 z nich trzech, które ich zdaniem są najpilniejsze do rozwiązania.

Daj osobom uczestniczącym czas na wymianę informacji i podjęcie decyzji. (5 min)

Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w dwójkach poproś, by osoby dotychczas pracujące w dwójkach dobrały się w grupy czteroosobowe, w nich przedstawiły problemy wybrane w dwójkach i dokonały wyboru spośród 6 jednego problemu, który uważają za najpilniejszy do rozwiązania w ich społeczności lokalnej.

Wyjaśnij, że tak stworzone grupy będą opracowywały podczas tych i kolejnych zajęć wspólny projekt, który będzie mógł zostać w przyszłości zrealizowany. (5 min)

Pamiętaj, by podczas tego ćwiczenia cały czas być do dyspozycji osób uczestniczących, służąc im swoją radą i pomocą – ćwiczenie to może sprawić niektórym osobom problem. (15 min)

4.
Poproś osoby uczestniczące o zajęcie miejsc w sali w taki sposób, by każda grupa robocza, stworzona podczas ćwiczenia metodą kuli śniegowej, usiadła wokół jednego stołu.

Wyjaśnij, na czym będzie polegało zadanie grupy: ich zadaniem jest wspólne wypełnienie otrzymanego „Materiału dla uczestników”.

Zwróć uwagę, że formularz „prowadzi” uczestniczki i uczestników przez kolejne etapy przygotowania projektu i skłania do rozważenia jego spójności.

Omów, w jaki sposób należy wypełnić formularz:

  • przedyskutować, dlaczego podjęta tematyka jest dla członkiń/członków grupy ważna? Co o tym decyduje?
  • ustalić, co zmieni się w społeczności lokalnej, gdy idea/pomysł zostanie zrealizowany? Jak poprawi się sytuacja?
  • określić, jak zmieni się sytuacja grupy, innych młodych ludzi oraz społeczności lokalnej, jeżeli projekt uda się satysfakcjonująco zrealizować
  • gdy będzie już znana przewidywana sytuacja miejscowości po zakończeniu projektu, poproś o próbę określenia idei projektu: poleć wspólne wybranie trzech głównych działań, jakie należałoby zrealizować, by osiągnąć pożądaną zmianę; zwróć uwagę, że powinny być to działania, które są możliwe do zrealizowania przez osoby uczestniczące samodzielnie lub z pomocą bardziej doświadczonej osoby.

Pamiętaj, by w trakcie ćwiczenia cały czas być do dyspozycji grup roboczych i służyć im swoją radą i pomocą – dla wielu osób taki sposób myślenia będzie stanowił nowość, co może budzić lęk i opór.

Staraj się także w miarę możliwości weryfkować postępy pracy w poszczególnych grupach.

Poproś o zapisanie najważniejszych wniosków z dyskusji na wręczonych formularzach oraz o przyniesienie ich na kolejne zajęcia. (60 min)


Materiał pomocniczy nr 1

Określenie potrzeb

Skąd wziął się Twój pomysł na projekt?

  • Co chciałabyś/chciałbyś, żeby zmieniło się w Twojej społeczności w związku z jego realizacją?

Dlaczego?

  • Wyobraź sobie, że Twój projekt zakończył się pełnym sukcesem. Jak skorzystają z tego:
    • Ty i Twoja grupa?
    • inni młodzi ludzie w Twojej społeczności?
    • osoby zamieszkujące w Twojej miejscowości (ogólnie):


Materiał pomocniczy nr 2

Określenie idei projektu





Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/06-02.php on line 215

Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/06-02.php on line 215

Warning: include(): Failed opening 'zamowienie.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /akademia/podrecznik/06-02.php on line 215


Projekt jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu
Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.






PARTNERZY PROJEKTU