akademi@ demokracji




PRAWA CZŁOWIEKA
PIOTR SKRZYPCZAK
Scenariusz 5
Moje - Twoje czyli konflikty praw

Temat
Podczas zajęć osoby uczestniczące w praktyce próbują poradzić sobie z konfliktami pomiędzy prawami człowieka.

Cele zajęć
- przedyskutowanie i poznanie zasady ograniczeń praw człowieka
- zrozumienie sensu i konieczności stosowania ograniczeń praw człowieka

Czas zajęć
90 minut lub 45 w wersji skróconej

Metody
- praca w grupach
- praca z przypadkami
- dyskusja

Potrzebne materiały
- powielone i porozcinane kartki z opisem wydarzeń, haseł i ich tłumaczeń - w ilości odpowiedniej do stworzenia kilku czteroosobowych grup (materiał pomocniczy nr 1)
- tablica z markerami
- kilka dużych arkuszy papieru (wersja dłuższa)

Materiały pomocnicze
- powielone i porozcinane karty z przypadkami
- powielone teksty Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
(np. z http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php)


Przebieg zajęć - wersja krótsza


1.
Przywitaj uczniów i uczennice i powiedz, że będziecie wspólnie rozwiązywać trudne problemy.
A przy okazji pobawicie się w układankę. ( 2 min)

2.
Podziel osoby uczestniczące na 4 grupy. Każdą podziel na pół i daj po jednej karcie z danym przypadkiem (materiał pomocniczy 1). (3 min)

3.
Poproś osoby uczestniczące, żeby przedyskutowały opisane sytuacje i przygotowały argumentacje w swojej obronie. (10 min)

4.
Poproś, żeby strony konfliktu spróbowały się dogadać. (10 min)

5.
Poproś, żeby każda z grup ustaliła, czy zachodzi konflikt praw człowieka i jeśli tak, to określiła których. (5 min)

6.
Poproś reprezentantów każdej z grup o przedstawienie sytuacji i wyników pracy. (5 min)

7.
Wspólnie zastanówcie się, czy można ograniczać prawa człowieka i jeśli tak, to w jakich okolicznościach. (5 min)

8.
Podsumuj mówiąc, że prawa człowieka mogą być ograniczane, jednak to ograniczenie powinno być wcześniej przez prawo przewidziane, powinno być czasowe i jego zastosowanie powinno być efektem troski o przestrzeganie innego prawa, z którym jest w konflikcie.

Możesz także przeczytać art. 29 par. 2 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
(W korzystaniu ze swoich praw i wolności każdy człowiek podlega jedynie takim ograniczeniom, które są ustalone przez prawo wyłącznie w celu zapewnienia właściwego uznania i poszanowania praw i wolności innych i w celu uczynienia zadość słusznym wymogom moralności, porządku publicznego i powszechnego dobrobytu w demokratycznym społeczeństwie.).

Podkreśl także, że istnieją także takie prawa, których ograniczać nie można: zakaz tortur, zakaz niewolnictwa oraz zasada, że prawo nie działa wstecz. (5 min)


Przebieg zajęć - wersja dłuższa


Po punkcie 6 zrób 5 minut przerwy a następnie przeprowadź następujące punkty:

7.
Rozdaj grupom (tym samym co wcześniej) tekst Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i poproś, żeby ją przeczytały.

Następnie poproś, żeby grupy odnalazły konkretne zapisy dotyczące praw człowieka dotyczące problemów poruszanych w ich przypadkach. (15 min)

8.
Poproś, żeby osoby uczestniczące, w grupach, spróbowały ustalić, jakie zasady, czyje interesy powinny przeważyć w każdym z omawianych przypadków, a następnie postarajcie się doprowadzić do ugody. (10 min)

9.
Poproś osoby reprezentujące grupy o zaprezentowanie efektów pracy.

Sprawdźcie, czy poprzednie zapisy pokryły się z treścią dokumentu.
Jeśli tak, zaznacz, że prawa człowieka wynikają z rzeczywistych potrzeb, dlatego tak łatwo daje się je nazwać. (15 min)

10.
Wspólnie zastanówcie się, czy można ograniczać prawa człowieka i jeśli tak, to w jakich okolicznościach. (5 min)

11.
Podsumuj mówiąc, że w prawa człowieka mogą być ograniczane, jednak to ograniczenie powinno być wcześniej przez prawo przewidziane, powinno być czasowe i jego zastosowanie powinno być efektem troski o przestrzeganie innego prawa, z którym jest w konflikcie.

Możesz także przeczytać art. 29 par. 2 PDPCz.
Podkreśl także, że istnieją także takie prawa, których ograniczać nie można: zakaz tortur, zakaz niewolnictwa oraz zasada, że prawo nie działa wstecz. (5 min)


Materiał pomocniczy nr 1

Karty z rolami

Grupa I

  • Bębny
    Od wielu lat wraz z grupą przyjaciół gracie na bębnach. Co roku organizujecie wesoły przemarsz przez swoją miejscowość.
    W tym roku, z okazji 10-lecia waszej grupy, chcecie nieco zmodyfikować swoje plany i zrobić przemarsz nocą, ok. godziny 23 z finałem o północy. Wiecie, że mieszkańcy osiedla nie chcą się na to zgodzić.
  • Mieszkańcy osiedla
    Bębniarze chcą zorganizować nocny przemarsz. Pracujecie w urzędach. Wstajecie o 6 rano, żeby być na 7 w pracy.
    Chodzicie spać o 22. Przygotowujecie protest przeciwko planom bębniarzy.

Grupa II

  • Publicyści
    Jesteście dziennikarzami, którzy od lat opisują sytuację polityczną w waszym kraju. Dowiedzieliście się, że wasz premier i jego partia chcą wejść w koalicję z organizacją skrajnie prawicową. Piszecie ostry tekst o tym, że sprzyjają faszystom.
  • Politycy
    Nie jesteście nowicjuszami i wiecie, że polityka to ostra walka. Wiecie, że aby utrzymać władzę, musicie często wchodzić w trudne koalicje. Nie jesteście ugrupowaniem faszystowskim. Składacie pozew przeciwko dziennikarzom, za to, że nazwali was faszystami.

Grupa III

  • Rodzina królewska
    Jesteście dziećmi króla. Wciąż dziennikarze was obserwują. Ostatnio zobaczyliście w jednym z brukowców zdjęcia pokazujące, jak bawicie się ze swoimi dziećmi we własnym domu. Wnosicie sprawę do sądu.
  • Szefostwo gazety
    Pracujecie w poczytnym magazynie plotkarskim. Udało wam się właśnie zatrudnić świetnego fotoreportera, który przyniósł wam rewelacyjne zdjęcia dotyczące codziennego życia przyszłej królowej. Publikujecie je.

Grupa IV

  • Dyrekcja szkoły
    W związku z coraz liczniejszymi przypadkami przemocy występującymi na terenie kierowanej przez was szkoły postanawiacie zainstalować monitoring we wszystkich salach, korytarzach, toaletach (z wyłączeniem kabin).
  • Uczniowie
    Dyrekcja waszej szkoły chce zainstalować na jej terenie olbrzymią sieć kamer, które obejmą swoim zasięgiem wszystkie pomieszczenia. Nie chcecie się na to zgodzić.


Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/01-05.php on line 206

Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/01-05.php on line 206

Warning: include(): Failed opening 'zamowienie.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /akademia/podrecznik/01-05.php on line 206


Projekt jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu
Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.






PARTNERZY PROJEKTU