akademi@ demokracji




PRAWA CZŁOWIEKA
PIOTR SKRZYPCZAK
Scenariusz 1
Oko za oko. Historia i filozofia praw człowieka

Temat
Zajęcia przybliżają podstawowe pojęcia dotyczące koncepcji praw człowieka. Podczas zajęć osoby uczestniczące poznają filozofię i historię kształtowania się współczesnej koncepcji praw człowieka.

Cele zajęć
- zrozumienie procesu dochodzenia do współczesnej koncepcji praw człowieka
- poznanie kluczowych wydarzeń z historii praw człowieka
- omówienie i przedyskutowanie istotnych dla tworzenia się współczesnej koncepcji praw człowieka idei i wydarzeń

Czas zajęć
90 minut lub 45 w wersji skróconej

Metody
- praca z tekstem źródłowym
- praca w grupach
- dyskusja
- mapa mentalna (wersja dłuższa)

Potrzebne materiały
- powielone i porozcinane kartki z opisem wydarzeń, haseł i ich tłumaczeń -
w ilości odpowiedniej do stworzenia kilku czteroosobowych grup (materiał pomocniczy nr 1)
- tablica z markerami
- kilka dużych arkuszy papieru (wersja dłuższa)

Materiały pomocnicze
- Marek Nowicki: Co to są prawa człowieka
(http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/MNowicki_CoToSa.pdf )
- Wiktor Osiatyński: Wprowadzenie do praw człowieka
(http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/WOsiatynski_HistIFilo.pdf )

Najważniejsze pojęcia
- prawa człowieka

Przebieg zajęć - wersja krótsza

1.
Przywitaj uczestników i uczestniczki.
Powiedz, że podczas zajęć dowiedzą się co to są i w jaki sposób powstawała współczesna koncepcja praw człowieka. (1 min)

2.
Powiedz, że za chwilę stworzą grupy.
Wyjaśnij, że każda grupa dostanie karty z nazwiskami, cytatami, nazwami dokumentów i przesłaniem.

Poproś grupy, aby przeczytały wszystkie fragmenty a następnie postarały się połączyć poszczególne karty tak, żeby powstały kompelety zawierające po trzy elementy: osobę/dokument - cytat - przesłanie. (4 min)

3.
Podziel osoby uczestniczące na 4-5 osobowe grupy.
Rozdaj grupom porozcinane kartki (materiał pomocniczy nr 1). (8 min)

4.
Narysuj na tablicy oś czasu.
Poproś osoby z każdej grupy by podeszły i nakleiły na tablicy we właściwym miejscu jeden komplet.
Grupy mogą podchodzić kolejno i doklejać to, czego poprzednie grupy nie nakleiły. (5 min)

5.
Wspólnie sprawdźcie, czy kartki zostały prawidłowo połączone i umieszczone w odpowiednim miejscu. (2 min)

6.
Poproś grupy, aby kolejno spróbowały omówić każdy z zapisów.
Zapytaj, czy widzą jakikolwiek związek z pojęciem „prawa człowieka”. Zapytaj, jak rozumieją podawane słowa. Zapisz padające hasła. (10 min)

7.
Rozpocznij dyskusję na temat procesu kształtowania się współczesnej koncepcji praw człowieka.
Zapytaj, czy na podstawie zaprezentowanych stwierdzeń można spróbować stworzyć własną, odpowiadającą współczesnym wyzwaniom definicję praw człowieka? (15 min)

UWAGA!
Podczas dyskusji należy podkreślić ważne etapy:

  • ustalenie ogólnych zasad obowiązujących WSZYSTKICH (oczywiście rozumienie słowa WSZYSCY początkowo zarezerwowane było jedynie dla mężczyzn, którzy należeli do wyższych warstw społeczeństwa);
  • koncepcje mówiące o tym, że WSZYSCY są równi (początkowo tylko teoretycznie);
  • zmianę postrzegania roli władzy - nie jako wszechmocnej i wszechwiedzącej, ale pochodzącej od ludu i mającej realizować jego interesy;
  • wprowadzenie coraz większej kontroli władzy
  • powstanie kluczowych dokumentów czy konstytucji zawierających katalogi praw człowieka (przykładem może być Deklaracja Niepodległości USA, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka czy Konstytucja RP);
  • II wojnę światową - wydarzenie, które zapoczątkowało stworzenie współczesnej koncepcji ochrony praw człowieka polegającej na obniżeniu suwerenności państw kosztem ochrony praw jednostki - prawo społeczności międzynarodowej do ingerencji w działalność państwa, które narusza prawa człowieka (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) i pomysł na nowy porządek - prawa człowieka są ważniejsze od suwerenności państw;
  • trudny proces wprowadzania idei w życie - praktyka nie jest prosta - oprócz szczytnych idei na funkcjonowanie świata i poszczególnych państw wpływ mają np. polityka i gospodarka, które często poświęcają idee w imię innych interesów;
  • kolejne obszary kładące nacisk na upodmiotowienie jednostki - rozumienie równości jako prawa do realizacji swoich własnych aspiracji (prawa kobiet, mniejszości seksualnych, osób niepełnosprawnych, starszych).

Zadbaj, aby na tablicy pojawiły się pojęcia: równość, relacja jednostka - władza, prawa niezbywalne, prawa przyrodzone, prawa uniwersalne/powszechne.

Definicja może być skonstruowana np. tak:

Prawa człowieka są:
- niezbywalne
- powszechne
- dotyczą relacji jednostka - państwo/władza
- pomagają chronić słabą jednostkę przed silnym państwem

W zrozumieniu relacji opisywanych przez koncepcję praw człowieka pomóc może rysunek pokazujący, jakie relacje zachodzą w społeczeństwie i które z nich nazywane są prawami człowieka (zaznaczone na pomarańczowo/szaro). Rys. w załaczniku nr 2
Podkreśl, że relacje między ludźmi czy grupami nie należą do relacji opisywanych jako prawa człowieka.
Zaznacz, że wyrządzenie krzywdy jednostce przez jednostkę może być rozpatrywane w kontekście praw człowieka jedynie jako zaniechanie wypełniania swojej roli przez władzę, np. złe funkcjonowanie policji a co za tym idzie niezapewnienie jednostkom prawa do bezpieczeństwa.

8.
Podziękuj za uczestnictwo w zajęciach. (2 min)

Przebieg zajęć - wersja dłuższa

1.
Poproś osoby uczestniczące, żeby podawały wszystkie pojęcia, które kojarzą im się z prawami człowieka. Zapisuj na tablicy. (15 min)

UWAGA!
Postaraj się aby na tablicy znalazły się pojęcia należące do różnych kategorii:

  • instytucje (Trybunał Praw Człowieka, sąd, parlament, itp.)
  • ochrona/łamanie praw człowieka
  • dokumenty (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, konstytucja, itp.)
  • państwa (możesz pozwolić np. na wymienianie państw, które znane są z łamania praw człowieka

oraz z tych, które słyną z ich ochrony)

  • organizacje (międzyrządowe, np. ONZ, UE; pozarządowe, np. Amnesty International)
  • jednostka
  • grupy jednostek
  • poszczególne prawa i wolności człowieka

2.
Spróbujcie wspólnie stworzyć mapę mentalną tego pojęcia (najlepiej na kilku połączonych ze sobą dużych arkuszach papieru).
Na środku napisz w kole pojęcie „prawa człowieka”.

Następnie starając się systematyzować zapisane wcześniej pojęcia, umieszczaj je kolejno na planszy.
Dopisuj uwagi, komentarze, powiązania. (20 min)

UWAGA!
Postaraj się doprowadzić do zaznaczenia kilku paradoksów, np:
  • zaznacz, które państwa łamią prawa człowieka a następnie zaznacz, które je chronią – zwróć uwagę, by te same nazwy pojawiły się w obu grupach
  • zapytaj kto odpowiada za łamanie praw człowieka a następnie zapytaj kto odpowiada za ich ochronę - powinny w obu wypadkach pojawić się te same określenia
  • zadbaj aby w czytelny sposób zaznaczyć występujące pomiędzy różnymi podmiotami relacje i zaznaczyć, które dotyczą praw człowieka.

3.
Zapytaj, czy osoby uczestniczące zauważyły pojawiające się paradoksy.
Jak można wytłumaczyć, że za łamanie praw człowieka odpowiadają państwa, które bardzo często aktywnie włączają się w ich ochronę.

Zapytaj, jakie i czyje interesy mogą wpływać na rzeczywistą sytuację praw człowieka.
Postaraj się dopisać/dorysować te podmioty.

Podsumuj, mówiąc, że problematyka związana z przestrzeganiem praw człowieka jest niezwykle złożona i trudna.
Zaznacz, że nawet najbardziej wzniosłe i piękne idee trudno jest wprowadzić w życie, zwłaszcza jeśli są to idee mówiące o tym, że szanujemy zdanie, wartości, przekonania innych ludzi. (8 min)

Sporządzona w ten sposób mapa mentalna może być używana podczas kolejnych zajęć. Można ją traktować jako przypomnienie wcześniej omawianych kwestii, a także twórczo rozwijać.

4.
Podziękuj za uczestnictwo w zajęciach. (2 min)

Materiał pomocniczy nr 1


Instrukcja dla każdej z grup.
Połączcie kartki tak, by mieć osiem kompletów.

Osoba
lub dokument
Cytat
Przesłanie
Hammurabi
(1792-1750 r. p.n.e.)
Jeśli obywatel wybił oko jednemu z obywateli, należy wybić jego oko.
Ustalenie jednakowych, znanych wszystkim, zasad. To nie władca podejmuje decyzję, ale zapis kodeksu.
Nie oznacza to jednak, że kodeks Hammurabiego wprowadzał równość między ludźmi - prawa niewolników były zdecydowanie mniejsze niż obywateli.
Zygmunt II August
(1520-1572)
Nie jestem królem waszych sumień.
Król ma olbrzymią władzę nad swoimi poddanymi. Jednak są takie obszary, w które nie powienien ingerować, np. w wyznawaną religię. Cytowane zdanie miało szczególne znaczenie, gdyż wypowiedział je sam król.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych
(4.07.1776)
Uważamy za oczywiste następujące prawdy: że wszyscy ludzie stworzeni zostali równymi, że Stwórca obdarzył ich pewnymi nienaruszalnymi prawami, że do praw tych należy życie, wolność i swoboda ubiegania się o szczęście, że dla zabezpieczenia tych praw wyłonione zostały wśród ludzi rządy, których sprawiedliwa władza wywodzi się ze zgody rządzonych, że zawsze, gdy jakaś forma rządu uniemożliwia osiągnięcie tych celów, naród ma prawo taki rząd zmienić lub obalić i powołać nowy, opierając go na takich zasadach i organizując jego władzę w taki sposób, jaki naród ten uzna za najbardziej odpowiedni dla osiągnięcia bezpieczeństwa i szczęścia.
Każdy obywatel ma prawo za pomocą własnej pracy osiągnąć szczęście. To ma być jego zasługą, nie państwa. Państwo jest powoływane przez obywateli po to, żeby realizowało ich potrzeby. Jeśli władza nie wypełnia swoich powinności, lud ma obowiązek ją obalić.
Henri Dunant
(1828 - 1910) pod wpływem tego, co zobaczył po zakończeniu krwawej bitwy pod Solferino 29 czerwca 1859
Tutti fratelli - wszyscy jesteśmy braćmi
Nieważne po której stronie konfliktu stała ofiara - należy jej pomóc, bo jest człowiekiem. Pomoc jakiejkolwiek ofierze wojny, niezależnie od zaangażowania się po którejś ze stron konfliktu.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
(10.12.1948)
Każdy człowiek posiada wszystkie prawa i wolności zawarte w niniejszej Deklaracji bez względu na jakiekolwiek różnice rasy, koloru, płci, języka, wyznania, poglądów politycznych i innych, narodowości, pochodzenia społecznego, majątku, urodzenia lub jakiegokolwiek innego stanu.
Od suwerenności państw ważniejsze są prawa i wolności jednostki, które posiada każdy człowiek. Społeczność międzynarodowa powinna interweniować tam, gdzie władza narusza podstawowe prawa i wolności zawarte we wspólnie opracowanym i uchwalonym katalogu.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (1997)
Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.
Praw człowieka nie odstaje się od władzy - prawa człowieka należą się mu po prostu dlatego, że jest człowiekiem. Są przyrodzone. Władza nie może ich odebrać.
Colin Powell,
generał, w latach 2001 - 2005 szef amerykańskiej dyplomacji.
Guantánamo stało sie ogromnym problemem.

Gdyby to tylko ode mnie zależało,

zamknąłbym obóz nawet nie jutro, ale

już dziś po południu.

Amerykanie stworzyli w bazie wojskowej w Zatoce Guantanamo na Kubie miejsce przetrzymywania dla osób schwytanych podczas „wojny z terroryzmem”. Ponieważ znajduje się ona poza terytorium USA, uznali, że nie obowiązuje tam prawo międzynarodowe. Przetrzymywali tam i przesłuchiwali (często dopuszczając się tortur) osoby podejrzane o terroryzm. Jest to naruszenie praw człowieka. Człowiekowi przysługuje prawo do bezstronnego, niezawisłego sądu niezależnie od tego gdzie i pod jaką jurysdykcją się znajduje.


Materiał pomocniczy nr 2





Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/01-01.php on line 368

Warning: include(zamowienie.php): failed to open stream: No such file or directory in /akademia/podrecznik/01-01.php on line 368

Warning: include(): Failed opening 'zamowienie.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php56/lib/pear') in /akademia/podrecznik/01-01.php on line 368


Projekt jest realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię,
Lichtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu
Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.






PARTNERZY PROJEKTU