Zdecydowana większość młodych liderów z zachodniej Ukrainy jest przekonana o tym, że należy wzmacniać kapitał społeczny w ich państwie, ponieważ bez niego nie może zafunkcjonować stabilny rozwój i integracja ze strukturami euroatlantyckimi. Aktywni młodzi ludzie, którzy spotkali się tym razem w Lublinie postanowili rozpocząć odnawianie kapitału, który Ukraina straciła i traci każdego roku wraz z emigracją tysięcy młodych i wykwalifikowanych Ukraińców na Zachód.
Odnowa społecznego kapitału i rozwój Ukrainy stały się tematem przewodnim programu 'Akademi@ demokracji'. Pierwsza sesja programu, która odbyła się w Mukaczewie na Zakarpaciu (18-25.07.br.) skoncentrowała się na wewnętrznych sprawach i problemach Ukrainy, takich jak reforma samorządu terytorialnego, edukacja, korupcja. W czasie drugiej sesji szkoleniowej, która odbywa się właśnie w Lublinie (21-28.08.br.) młodzi liderzy zastanawiają się jakie korzyści może przynieść Ukrainie integracja z NATO i z Unią Europejską.
Młodzi liderzy otrzymują też dużą dawkę nowych umiejętności związanych ze sztuką publicznego wystąpienia, public relations, efektywnej komunikacji z mediami, marketingu polityczngo, organizacji kampanii politycznych, informacyjnych i społecznych, a także liderstwa. Mają możliwość uczyć się i rozmawiać z najlepszymi ukraińskimi wykładowcami, jakimi są m.in. Dmytro Krykun (dziennikarz i publicysta), Denys Bohush (strateg kampanii Wiktora Juszczenki i twórca stragegii pomarańczowej rewolucji), Oleksander Lytvynenko (Centrum Razumkowa), Ilko Kucheriv (dyrektor Funduszu Demokratycznych Inicjatyw), Ihor Volyanyk (Akademia Ostrowska).
Efektywna komunikacja - porady Dmytro Krykuna (0:01:52, ukraiński)
Misją Akademii demokracji jest wykreowanie przyszłych liderów ukraińskiego państwa. Akademia kształci w sferze demokracji i daje umiejętności do inicjowania zmian, rozwijania społeczeństwa obywatelskiego i odbudowy społecznego kapitału w regionach zachodniej Ukrainy.
W programie akademii bierze udział 30 osób z Wołynia, Rówieńszczyzny i Zakarpacia. Regiony te graniczą bezpośrednio z państwami Unii Europejskiej. Akademia, której zajęcia odbywają się zarówno na Ukrainie jak i w Polsce ma dopomóc także w tym, aby na wschodniej granicy UE nie powstał nowy mur, ale sfera ożywiona społecznymi działaniami.
Bardzo ważnym rezultatem akademii jest to, iż jej uczestnicy w kuluarowych rozmowach i w czasie zajęć przyznają się do tego, że chcieliby zmieniać swoje państwo, rozwijać swoje regiony i pokazać, że są częścią takiej samej Europy, do której należy Polska. Dla nas to duży skarb i nadzieja na to, że pomiędzy Lubelszczyzną i jej granicznymi regionami na Wschodzie będzie się rozwijać współpraca, wymiana ludzi, kapitału i idei.
Program akademii zakłada trzy sesje szkoleniowe oraz udział w Forum Ekonomicznym Młodych Liderów, które jest jednym z największym i najważniejszych spotkań młodych liderów z całej Europy, a które odbywa się w Polsce, w Nowym Sączu.
Akademia zakończy się wspólną debatą on-line pomiędzy młodzieżą z Lubelszczyzny a młodzieżą zachodniej Ukrainy (30 idei dla zmiany), która będzie emitowana w internecie (www.ngotv.eu) oraz spotkaniem młodych Polaków i Ukraińców w Łucku.
Akademi@ demokracji jest wspólnym transgranicznym projektem Lublina, Łucka i Mukaczewa. Realizują go Europejski Dom Spotkań - Fundacja Nowy Staw z Lublina, Centrum Obywatelskich Organizacji Wołynia 'Nasza Sprawa' z Łucka oraz Centrum Integracji Europejskiej i Współpracy Transgranicznej z Mukaczewa.
Projekt jest współfinansowany
w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej
Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2008 r.
(fragmenty wypracowań na temat 'Co mi dała Akademi@ demokracji?')
Yuliya Semenyuk “Gdyby zaproponowano mi spędzić sześć miesięcy na bezludnej wyspie i mogłabym wybrać kompanię, która pojechałaby ze mną, to wybrałabym “demokratów” z naszej akademii. Każdy z uczestników to indywidualność. Naszym wspólnym celem jest dokonać pozytywnej zmiany na świecie”. |
|
Yana Omelchuk “Przyznaję, że program był dobrze zorganizowany z punktu widzenia zarządzania czasem. Uczestnicy byli zawsze zaangażowani i aktywni na zajęciach. Ponadto aktywnie spędzaliśmy wolny czas. Bardzo podobała mi się 'siesta z ciekawym artykułem'. Każdy z nas mógł podzielić się z innymi swoją opinią na dany temat, każdy mógł zaproponować swoją wizję zmiany danej sytuacji. Najciekawsze było to, że gdyby nasze pomysły, które pojawiały się nam w głowach w czasie siesty były wypowiedziane w czasie posiedzenia ukraińskiego parlamentu, to przyniosłyby zdecydowanie lepszy rezultat”. |
|
Lilya Kul’ “Podczas pierwszej sesji Akademii demokracji spędziliśmy 7 dni bogatych w różne wydarzenia I uświadomiliśmy sobie 7 zasad osoby aktywnej społecznie: 1) zrozum kim jesteś, 2) poczuj to, co chcesz osiągnąć, 3) pomyśl co powinieneś zrobić, 4) zaplanuj z kim powinieneś pracować, 5) spróbuj zrobić coś, 6) dokonaj analizy: co zrobiłbyś lepiej, 7) zachowaj swój wizerunek”. |
|
Olexandra Nazarchuk “Doświadczyłam pierwszego w życiu wystąpienia przed kamerą i stwierdziłam, że należy poświęcić więcej czasu na pracę nad samym sobą (nad gestami, mimiką, emocjami itd.) jeżeli chce się, aby słuchacze zrozumieli sens twojego wystąpienia. Osoba występująca przed kamerą powinna uświadomić sobie to, czego chce i powinna mieć świadomość o czym mówi oraz powinna być zainteresowana w tym, o czym mówi”. |
|
Maryna Kovalchuk “Co dała mi Akademi@ demokracji? Dała mi inną mnie. Pojawiły się nowe pomysły w mojej głowie. W czasie akademii mieliśmy spław kajakowy. To nas zjednoczyło i zintegrowało. Myślę, że taki był sens tego zadania – pokazać, że razem możemy zrobić znacznie więcej niż wtedy, kiedy chcemy działać sami. Wreszcie odwiedziłam Karpaty i uświadomiłam sobie, że wszystko jest najlepsze na Ukrainie. Myślę, że najważnejsze jest to, że chcę zrobić coś dla mojego kraju. Wiem, że powinnam to zrobić, a nie siedzieć i czekać, aż ktoś zrobi to za mnie”. |
|
Serhiy Stryukov “Bardzo spodobało mi się szkolenie z wystąpienia publicznego. Teraz wiem, jak trzeba zachowywać się kiedy trzeba przmawiać przed publicznością i wiem jak dużą rolę grają gesty, emocje. Nauczyłem się także tego w jaki sposób przygotować przemówienie i jaka powinna być jego struktura”. |
|
Oksana Yarmus’ “Oh! Zapamiętałam sobie warsztaty prowadzone przez Dmytro Krykuna. Pamiętam jak nauczył nas pracować z mediami. To były najtrudniejsze dni w czasie pierwszej sesji. Teraz, kiedy oglądam wiadomości w telewizji to zwracam więcej uwagi na to jak jest zbudowany komentarz, czy ten, który występuje ma coś do powiedzenia i przekazuje nam swoją wiadomość. Szukam błędów w ich wystąpieniach i zastanawiam się co można by w nich poprawić”. |
|
Serhiy Kostyuk “Jesteśmy 'cegiełkami' społecznego kapitału, ale dzięki Akademii demokracji staliśmy się mocniejszymi cegłami, z których będziemy w stanie zbudować fundament, którego tak bardzo potrzeba, żeby zapewnić dobrą przyszłość Ukrainie”. |
|
Roman Senko “Akademi@ demokracji dała mi nowe pomysły na zmianę problemu funkcjonowania samorządu studenckiego. Spław kajakowy zachęcił mnie do tego, żeby “kierować łodzią samemu i samemu wybierać kierunek”, a nie tylko iść z prądem rzeki”. |
|
Vasyl Bazyuk “Chciałem tylko powiedzieć, że szkolenie i warsztaty były super. Wykładowcy to wysokowykwalifikowani ludzie. Dmytro Krykun był najlepszy. On najlepiej potrafił pracować z nami i przekazywać nam wiedzę. Był perfekcyjny”. |